Als u exposeert, dan wilt u dat dit succesvol is. Molotov Events geeft u graag enkele tips over de inplanning van uw standbemanning en het verhogen van uw klantcontact:
Wie is uw bezoeker?
De bezoekers van beurzen zijn grofweg onder te verdelen in 4 categoriën (waarover binnenkort meer!)
Congresdeelnemers willen tussen de presentaties door vooral netwerken en eventueel ook nog wat ontspannen. Het bezoeken van stands is doorgaans geen doel op zich, dus u dient echt iets op de stand aan te bieden wat hen tot een bezoek verleid.
Hoeveel standbemanning heeft u nodig?
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven op beurzen gemiddeld minder dan twee klantcontacten per standbemanner per uur halen. Er is dus nog veel winst is te behalen door het aantal contacten per standbemanner per uur te verhogen.
Hoe verhoogt u het klantcontact per medewerker?
1.Maak een stroomdiagram waarin u het klantcontact in kaart brengt. Begin met de selectie van de beursbezoekers tot aan het afscheid en alle stappen die daar tussen zitten.
2. Koppel daaraan wie wat gaat doen (denk ook aan de inzet van een hostess/gastheer hierbij)
3. Beschrijf per fase hoe u wil dat het gesprek verloopt en hoe lang het mag duren. Dus wie spreekt de beursbezoeker aan. Welke vragen moet die stellen om te bepalen wat de behoefte is van die bezoeker en of het een interessante prospect/relatie is.
4. Afhankelijk van de uitkomst van die vragen, speelt u de bezoeker door of neemt u afscheid. Ook deze gesprekken moeten niet langer duren dan noodzakelijk en efficiënt doch beleefd worden afgerond.
5. Tot slot: Denk ook na hoe u buffers inbrengt, bijvoorbeeld door relaties of prospect even tijdelijk te voorzien van een kopje koffie, drankje en/of versnapering. Als gespecialiseerde cateraar, is Molotov Events u met dat laatste uiteraard met plezier van dienst!
(Bronnen: DE ROL VAN DE (VAK) BEURZEN IN DE MARKETING MIX University of Cooperative Education, Ravensburg, Germany en www.eerstehulpbijbeurzen.nl)